آرایشی و زیبایی, تناسب اندام و تغذیه, سبک زندگی, مراقبت و سلامتی

اهمیت تغذیه در سلامت پوست

یکی از مواردی در موضوع سلامت و زیبایی پوست به آن توجه نمی شود، تغذیه است.
در اختیار داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند به سلامت و زیبایی پوست شما بسیار کمک کرده و به شما کمک کند در مسیر سلامتی و زیبایی قدم بردارید. در اختیار داشتن یک رژیم غذایی سالم که در آن مواد غذایی سالم و مفید فراوان بده و مواد غذایی فرآوری شده و آماده کمتر باشد می تواند به سلامت پوست کمک کند.
رژیم غذایی مناسب فرایند پیری سلولی را کُند کرده و در نتیجه آن نیز پوست سالم تر و سلامت تر می ماند. از عوامل موثر در سلامت پوست می توان به پروتئین، چربی‌ها، آب، ویتامین ‌ها و املاح اشاره کرد. همان طور که احتمالا می دانید بخشی از پوست بدن از پروتئین تشکیل شده است. از همین رو کمبود پروتئین در بدن باعث شل ‌شدن پوست می‌ شود. برای حفظ سلامتی مو، پوست، دندان‌ها، ناخن و سفت شدن پوست باید هر روز به مقدار کافی پروتئین مصرف شود.
آب water
یکی از مهم ترین موارد در شادابی و زیبایی پوست را می توان مصرف به اندازه آب دانست. آب خوردن علاوه بر اینکه سیستم فعالیت بدن را فعال نگه داشته و مایعی حیاتی برای فعالیت بسیاری از اعضا تلقی می شود، بدن را پاکسازی کرده و بر روی سلامت پوست نیز موثر است. برای کارکرد صحیح بدن و داشتن پوستی زیبا و سالم می بایست در روز بین 8-7 لیوان آب بخورید که در روزهای گرم مقداری افزایش می یابد. مصرف کافی آب، رطوبت پوست را حفظ کرده و مانع از چروک شدن پوست شما می شود. آب می تواند غشاهای سلولی را شاداب و آماده ورود مواد غذایی نگه داشته و موجب سلامت و زیبایی پوست شما شود.
ویتامین ای Vitamin E
ویتامین ای را می توان یکی از مهم ترین ویتامین ها برای سلامت پوست دانست. این ویتامین خواص آنتی اکسیدانی داشته و از جایی که محلول در چربی است، می تواند به راحتی به پوست نفوذ کرده و به محافظت از آن بپردازد. ویتامین ای به طرق مختلف به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک می کند که برخی از آن ها عبارتند از مراقبت از پوست در برابر تابش های مضر و فرابنفش، جلوگیری از تخریب غشا و DNA، جلوگیری از تخریب کلاژن، جلوگیری از کبودی پوست، جلوگیری از تخریب پوست، پیشگیری از چین و چروک و مهم تر از همه حفظ رطوبت پوست. ویتامین ای را می توانید از دانه های روغنی، حبوبات و یا مصرف مکمل های غذایی تامین کنید. همچنین می توانید از لوسیون ها و کرم های حاوی ویتامین ای برای محافظت و سلامتی پوست خود نیز استفاده کنید.
مواد حاوی ویتامین E :
روغن های گیاهی، مغز تخمه آفتابگردان، حبوبات و جوانه گندم از برخی منابع غذایی ویتامین ای می باشند.
روی Zink
روی یک ریز مغذی ارزشمند است که کارکرد های مختلفی در بدن داشته و فعالیت های بسیاری نیز انجام می دهد. کمبود روی موجب خشکی پوست یا ظهور جوش های مختلف بر روی آن می شود. مصرف روی آثار جوش ها را بهبود داده و در برطرف کردن برخی عفونت های پوستی همچون پسوریازیس موثر است. روی با جلوگیری از تولید چربی اضافی در پوست علاوه بر حفظ پاکیزگی، از ایجاد جوش نیز جلوگیری می‌کند.
مواد حاوی ویتامین F :
گوشت، تخم مرغ، ماهی، دانه ها و حبوبات از جمله مهم ترین منابع روی می باشند.
سلنیوم Selenium
سلنیوم یک ماده معدنی و آنتی اکسیدان قوی است که در پیشگیری از سرطان پوست نقش دارد. سلنیوم همچنین پوست را در برابر اشعه های مضر خورشید حفظ کرده و مانع آسیب رسیدن به آن ها و تخریب پوست می شود. پژوهش ‌های مختلفی نشان می دهدکه مصرف سلنیوم در سلامت و زیبایی پوست موثر بوده و مانع از ابتلا به سرطان پوست می شود. این ماده معدنی همچنین سلول ‌های پوست را از آسیب رادیکال‌ های آزاد محافظت کرده و به فعالیت کلاژن کمک می کند. این ماده معدنی در بسیاری از مواد غذایی وجود داشته و می توانید آن را در رژیم غذایی و برنامه تغذیه خود وارد کرده و به سلامت پوست خود کمک کنید.
مواد حاوی سلنیوم :
میگو، ماهی، غلات، کنجد و تخم مرغ برخی از منابع سلنیوم می باشند.
ویتامین C 
موجب تولید، تثبیت و موازنه میزان کلاژن پوست، درمان زخم‌ها و جراحات، رفع لکه‌های پوستی، تنظیم عمل غدد چربی پوست، جلوگیری از تجمع رنگدانه‌های پوستی، جلوگیری از کبودی و خونریزی زیرجلدی می‌شود و در اثر کمبود این ویتامین، پوست به آسانی ترک می‌خورد و نشانه‌های پیری ظاهر می‌شود.
در اختیار داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع، پرهیز از مصرف غذاهای آماده، چرب و پر قند و گنجاندن این مواد غذایی مفید در رژیم غذایی می تواند به شما در حرکت در مسیر سلامت و زیبایی پوست کمک کند. لازم است یک برنامه غذایی سالم و مفید برای خود در نظر گرفته و در کنار آن به ورزش نیز بپردازید. پارسی سلامت مفتخر است در این مسیر شما را یاری رسانده و گامی مثبت برای سلامت و زیبایی پوست شما برداشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 8 =